بازاریابی و تبلیغات قسمت اول( یعنی ادامه داره)
از سال 1950 تشكيل شد. از دانشهاي ميان رشته اي ميباشد- يعني از چند علم ديگر مانند رياضي ، تاريخ و برخي علوم همانند جامعه شناسي ،اقتصاد،مديريت،روانشناسي و كامپيوتر
تشكيل ميشود.
تعريف بازاريابي
قبل از شكل گيري محصول شروع ميشود و در هنگام توليد محصول جريان دارد و حتي پس ازآن كه محصول بدست مصرف كننده نيز رسيد ادامه خواهد داشت . بنابراين بازاريابي فعاليتي مداوم و هميشگي در عرصه توليد محصولات است
زيرا بازاريابي با نيازهاي مصرف كننده سرو كار دارد
وبرآوردن آن نيازها و ايجاد احساس رضايت و حس وفاداري در مصرف كنندگان همراه است.
شعار بازاريابي در دهه هاي گذشته احساس رضايت در مصرف كننده بود،اما از سال 2000 تغيير مي كند. بازاريابي با حس وفاداري با مصرف كننده همراه است به احساس رضايت كار نداردو ميخواهد مصرف كننده راوفادار كند.
عناصر بازاريابي (4p)
مرحله اول :
تجزيه و تحليل فرصتهاي بازار
هرشركتي بايد توانايي تشخيص فرصتهاي جديد بازار را داشته باشد
هيچ شركتي نميتواند به كالاها و بازارهاي فعلي خود براي هميشه وابسته باشد.
شركتها بايد دايماَ محيط و مشتريان را زير نظر داشته باشند تا ايده هاي جديد را
كشف كنند.
مرحله دوم:انتخاب بازارهاي هدف
شركتها ميدانند كه در بازارتواناي تامين رضايت تمام مصرف كنندگان را ندارند
چرا كه در يك بازارهمواره تعداد زيادي مصرف كننده با نيازهاي بسيار متفاوت
وجود دارد. شركت بايد بازار را بررسي كند و قسمتهاي مشخصي از بازار را كه وضعيت بهتري هستند و سودآورترند بدان پاسخ گو باشد.
مرحله سوم:
تهيه و تركيب عناصر بازاريابي
تركيب عناصربازاريابي يكي ازمفاهيم اساسي در بازاريابي امروز است.
مجموعه اي از متغيرهايي از بازاريابي غيركنترل كه شركتها آنها را در بازار
هدف وبراي ايجاد واكنش مورد نياز خود تركيب مي كنند.
اين عناصر اصلي همان 4p (محصول – قيمت – مكان و ترفيعات فروش ميباشد.
مرحله چهارم:مديريت تلاشهاي بازاريابي
مديران بازاريابي نبايد تلاش خودرا محدودبه نيازهاي مصرف كننده كنند. مديران
بازاريابي بايد تلاشهايي كه با وضعيت ومنافع سازمان وشركت درمقايسه با رقبا
متناسب ميباشد را با شرايط در حال تغيير اداره و كنترل نمايند.
ادامه دارد....
حسین بخشی - طــــراح گـــــرافیک